Постоянные читатели

З досвіду роботи



Розвиток медіакомпетентності учнів як умова досягнення високої якості мовно-літературної  освіти



Матеріал підготувала                                                     Данилова Наталія Олександрівна                    учитель української мови та літератури  багатопрофільної гімназії №2

Бердянськ                                                                                 2014






Фрагменти уроків

Українська література (9 клас)
Тема. Творчість Тараса Шевченка (підсумковий урок). Світова велич українського поета.
Завдання: від імені одного з героїв творів Тараса Шевченка скласти розповідь на тему «Моя Батьківщина – Україна» 
Приклад відповіді:
Україна – моя батьківщина, і я пишаюся тим, що я українка. В Україні я народилась, зростаю, навчаюся, звідси мій рід.
Щоб полюбити свою країну,  її треба пізнати, багато подорожуючи. На щастя, я маю таку можливість. Чарівні  краєвиди,  безмежні  поля,  багата  земля,  чисті  ріки - це  все - моя  Україна.  Я  люблю  її  за   усмішку сонечка, за купола Києво-Печерської лаври, за Хрещатик у Києві та Сумську в Харкові, за відпочинок у Криму та Карпатах, за привітні гостини у Львові та Гоголівські вечори в Диканці, за Шевченка-поета та Шевченка-футболіста, за мрію, за щастя, за мир та розуміння. Я кохаю палко, без міри, мою вкраїнську мову та українську поезію.
Поняття «народ», «рідна земля», «батьківщина», «держава» зливаються для мене в одному слові «Україна».  Україна -  не просто особа, вона - мати всіх українців, а отже, всі українці - брати і сестри. З такого осмислення, з такого розуміння себе як частки спільноти випливає і почуття  обов'язку одиниці перед загалом.
Якщо хтось не іменує себе українцем – це його шлях і вибір, зрештою, це його  виховання. Я ж хочу бачити свою країну  квітучою, де кожна людина відчуває себе щасливою.  Адже я люблю Україну!

Українська література (8 клас)
Тема. В.Сосюра. «Любіть Україну». Патріотичний пафос поезії.
Завдання: за власним міні-сценарієм створити відеофільм соціального спрямування «У чому може виявлятися моя любов до Батьківщини?»


Інструкція
«Як навчити дитину писати сценарій»
1
Щоб ваш сценарій хоч би взяли до розгляду,  він повинен відповідати  певним  вимогам.  Зокрема,  його  необхідно  правильно оформити: сценарії, не оформлені потрібним чином, ніхто не стане навіть читати. Для правильного оформлення скористайтеся програмою Clerk, її ви можевикачати по цьому посиланню:http://www.screenwriter.ru/clerk/clerk.rar 
Програма вбудовується в текстовий редактор Microsoft Word і дуже полегшує роботу сценариста.Її єдиний недолік в тому, що вона не працює 
з MicrosoftOffice 2007, потрібно використати більше ранні версії - наприклад, Microsoft Office 2003.
2
Важливу роль грає розмір сценарію, він не повинен перевищувати 120 сторінок, оформлених в програміClerk. Такий розмір відповідає  
Повноформатному художньому фільму. Намагайтеся не доводити розмір сценарію до максимуму, нехай він складає близько 100-110 сторінок.
3
Пам'ятайте, що сценарій сильно відрізняється від роману або будь-якого іншого літературного твору. 
Якщо в романі автор без зусиль може передавати переживання героїв, їх думки, то в сценарії основну роль грає картинка, відеоряд. Ви просто описуєте в теперішньому часі все те, що відбувається на екрані. У деяких випадках думки героя може передавати закадровий голос, але це швидше виключення,  ніж правило.
4
Пишіть цікаво, це головна й основна умова. Події, що відбуваються на екрані, повинні захоплювати  глядача,тримати його в напрузі. Якщо на    перших 5-10 сторінках сценарію нічого не відбувається, рецензент, що оцінює ваше творіння, не стане читати його далі.
5
Глядач повинен відпочивати, тому чергуйте напружені і спокійні  моменти. Уміння піднімати напруження ситуації до максимуму і потім плавно знижувати його, і так раз по раз, є однією з ознак гарного сценарію.
6
Хороший фільм завжди розповідає про людей  їх пристрасті, конфлікти, переживання. Про те, як вони поводяться в складній ситуації. При цьому сюжет практично завжди будується за трьохактною схемою: у першій частині ви знайомите глядача із зародженням конфлікту, у другій він досягає свого піку, у третій ситуація тим або іншим способом вирішується.
7
Не використайте відомі шаблони - тобто все те, що вже не раз використовувалося у фільмах. Шукайте оригінальні ідеї, знаходьте нестандартні повороти сюжету. Глядач не повинен мати можливості передбачити, як розвиватимуться події.
8
Особливу увагу звертайте на опис зовнішності героїв, їх типаж, поведінку. Маленька деталь, якась дія героя можуть сказати про нього більше, ніж декілька сторінок тексту. Наділяйте навіть позитивних героїв якимись недоліками, це надає їм життєвості. Наприклад, герой бойовика може не уміти плавати або боятися висоти, його можуть приводити в жах павуки або змії.
9
Обов'язково читайте літературу у сценарній справі, поради досвідчених сценаристів. Багато цінних вказівок визможете почерпнути тут:  
І не забувайте про те, що ваш перший сценарій з дуже високою вірогідністю буде відхилений. Не сумуйте і не зневіряйтеся - якщо ви вірите в себе, то одного разу у вас все обов'язково вийде.





                 Впровадження медіаосвіти на уроках української мови та літератури

   Підготувала вчитель української мови та літератури
Бердянської гімназії №1 «Надія» Слободянюк О.О.

                   Робота з медіатекстами на уроках української мови та літератури дозволяє вчителеві зробити урок цікавішим, сучасним, насиченим; діти навчаються критично мислити, розвиваються їх творчі здібності – у результаті на уроці виникає атмосфера успіху.
           Робота із мультимедійними технологіями  передбачає  створення учнями власних завдань. Наприклад,  під час роботи на уроках розвитку мовлення (8-9 класи) доречним буде створення власних текстів ( стаття на сайті, блог, пост у соціальних мережах ), навіть створення власного форуму, де учням пропонується висловити свою думку щодо прочитаного літературного твору. Оригінальним є також і створення креолізованого тексту (інфографіка, мотиватор, демотиватор, рекламний постер, афіша, плакат тощо). Цікавим для учнів старшої ланки може бути літературно-імітаційні методи, а саме, створення трейлера (рекламного ролика) до вивченого твору із використанням можливостей кінематографії, створення власного сценарію, діалогів, монологів героїв, синхронний коментар побаченого. Сьогодні без труднощів в інтернеті можна знайти коротенькі анімаційні фільми без слів і дати можливість дітям їх озвучити.  
               На уроках української літератури учні 10-11 класів із задоволенням візьмуть участь у груповій роботі над створенням проекту. Результати можуть бути представлені у вигляді презентацій («Життєвий і творчий шлях О.П.Довженка», «Передумови виникнення на Україні «театру корифеїв», «Історія мовознавства в особах. Видатні мовознавці вітчизняної науки та їх праці» і т.і.).
             Найбільш пріоритетними серед різновидів медіатекстів, які пропонуємо використати під час  уроків української мови, літератури та уроків розвитку мовлення, є:
-          Масово-комунікативний текст;
-          Масмедійний текст;
-          Журналістський текст;
-          Публіцистичний текст;
-          Газетний текст;
-          Телетекст;
-          Рекламний текст;
-          PR-текст;
-          Інтернет-текст.
           Увагу учнів може привернути акція «Злови помилку», під час якої діти складають «банк помилок», які «впіймали» в Інтернеті, міських оголошеннях, у ЗМІ. Учень робить скріншоти інтернет-сторінки, фото газетної/журнальної статті, оголошення, надпису на вуличному банері або асфальті. У класі під час обговорення виконується «робота над помилками», констатуючи при цьому орфографічні правила української мови.
              

             Популярними на уроках української мови та літератури в учнів середніх класів є конкурси, ігрові моменти, вікторини. Пропонуємо скористатися грою «Угадай, що означає даний фразеологізм?». П’ятикласники малюють фразеологізми. Учитель сканує ці малюнки. А учні 8 класів готують конкурс-презентацію з даної теми, використовуючи або ці малюнки, або знайдені в мережі інтернет.
             Цікавою є, на наш погляд, аналітична робота із фрагментом відео, фільму. Наприклад, візьмемо фрагмент фільму за мотивом твору І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я», де Кайдашиха вкотре лайкою спілкується з невістками. Перед переглядом учні отримують завдання підготувати запитання до переглянутого епізоду, а потім ставлять їх один одному.
             Театрально-ситуативні методи пропонуємо використати під час вивчення поетичних творів, наприклад балади  Т.Г.Шевченка «Тополя» (7 клас). Група учнів може інсценіювати невеличкий уривок – а саме, розмову дівчини із ворожкою.  У 8 класі під час вивчення творчості Володимира Сосюри (вірш «Любіть Україну!») завдання додому можна запропонувати у такому вигляді: записати на відео родинне прочитання тексту твору учнем та батьками, бабусею, дідусем, братами, сестрами чи іншими родичами.
              Як бачимо, впровадження мідіаосвіти на уроках української мови та літератури сприяє активізації мисленнєвої діяльності учнів, розвиває пізнавальний інтерес, творчі здібності, дозволяє вчителеві використовувати різноманітні види контролю, сприяє підвищенню навчальної мотивації та підвищенню якості знань.



Комментариев нет:

Отправить комментарий